Skip to main content

Posts

(Tolong = Aniaya) NO!!!

Tolong. Apa sebenarnya tolong? Tolong adalah perbuatan membantu orang lain dengan hati yang ikhlas, tak mengharap sebarang balasan. Tapi, kalau kena situasi macam ni? "Wey, tolong cover aku, aku malas la nak datang kuliah hari ni" "Tolong belikan aku makanan, guna duit kau dululah" "Tolong temankan aku beli makanan kat kafe (padahal dah terang2 kau pakai baju tidor)" Tersepit kan?? okay......Please people, contoh2 di atas bukan tolong, tapi ANIAYA!!! Dan pelakunya adalah kejam...sangat kejam, sebab, dia beri kita sedikit pilihan, diluah mati emak ditelan mati bapak (Aikss...? Betul ke?) So kalau agak2 terjumpa lah dengan species kawan yang cenggini..... Tolong:- Hamburkan 'TIDAK' dengan kuat kat telinga dia Buat-buat tak dengar....(sumbatlah earphone ke, buat-buat tidur ke) Nasihatkan dia (tapi, selaunya golongan ni x makan saman) Beri dia sebab yang munasabah kenapa kau tak nak tolong dia Elakkan diri dari berjumpa  Tunjukkan pr...

Life as Medical Student PART 3

1.55 am First post in 2013 i guess. HAISY......smlm, memang tak terfikir langsung nak post sesuatu dekat sini, sebab, study group semalam habis lambat, and badan pun, penat-penat, so, aku decide, give some rest to my poor body. And i do feel energetic this morning...(Tipu!) Cukup-cukuplah pasal semalam ye, memang la cuti tapi, study kena consistent, tak boleh tinggal lama-lama sangat. Okay..Menjadi kebiasaan Faculty Medicine universiti aku mengadakan Clinical Pathological Conference (CPC) setiap hari Rabu@8.00 am. Apakah kejadahnya CPC ni cik Paah oi? CPC ni adalah time, satu team (tak kisah la department apa2 pun etc. Psychology, Haematology) bentang satu kes, dan kes tu akan dibincang secara berjemaah oleh kebanyakkan lecturer dari pelbagai department dan ditonton oleh Med Student (nak join perbincangan pun boleh.....tapi selalunya student dengar je). Memang bermanfaat la slot macam ni, sebab, even aku yang First Year ni, boleh la sedikit sebanyak  bukak mata tentang real cas...

2012 Last Post ~Happy New Year Pals~

"Pengakhiran yang epik untuk 2012" saje nak tumpang statement by Aimi Liyana (my Mentor-Mentee member). Mana tak nya, tergamak En.Shah (Pegawai Sains lab kiteorg@Incharge Junior2 Medic) announce result Progress Test General Module 2 hari ni. Memang terkedu sekejap la. Ingatkan, lepas pukul 3 petang tadi, after lecture PHPM (Population Health....ntah ape yang P dengan M tu) nak terus balik, makan tengah hari, tapi kena stay sekejap, nak announce result. Macam2 ragam, ada yang gembira, frust, biasa2 and tak kurang yang terkejut...(WHAT?!) Overall, it doesn't really matter sebab we have another big upcoming exam bulan February ni. Itu la yang payahnye jadi student ni. Kita akan sentiasa menjadi competitive dan kadang2 disebabkan competition yang melampau, end up with STRESS. Mesti pernah punya terkeluar persoalan ni kat minda anda-anda , "Why we can't just learn, and not sit for any exam?" Jawapannya......NO! "Why?!" Sebabnya, mana lagi dieorang nak t...

Life as Medical Student PART 2

2.00 am Baru selesai gelabah2 kemas barang2 untuk kuliah esok. Surprisingly, i manage to finish my homework (asyik tersasul je....SGS)....WELL DONE! What's more important, esok banyak SDL@Self-Directed Learning "Untuk pengetahuaan pihak saudara, saudari, SDL adalah singkatan perkataan yang sangat bereerti untuk Med Student mcm saya kerana ia juga membawa maksud Sejam Dapat Lena (baru derived ni...tepuk tangan sikit) atau penerangannya adalah masa suka-suka hati yang diberikan bagi memulihkan sel-sel otak yang biasanya mudah terputus hubungan setelah berabad lamanya kuliah....Aceywah...nampak benor hyperboliknya... " So,   SDL =   BREAK Itu je sebenarnya kan...tapi cerita nak berapi. Aku tak plan lagi nak buat apa SDL esok sebab aku rasa 3 JAM SDL tu, boleh buat macam-macam antaranya minum air, ronda2 fakulti, sejukkan badan dekat library, singgah cafe dekat CTC (Clinical Training Centre...untuk pengetahuaan, fakulti aku baru saje dibina, so, acessories sepe...

Life as Medical Student PART 1

4.43 am Baru sahaja menyelesaikan 1 topic SGS @Small Group Session for Pharmacology. Baru satu topik. I have 2 more to go kalau nak habiskan dalam minggu ni juga. Adoyyai...Penat sangat la. But still, memuaskan. I learn new thing everyday and i enjoy that. Nak tau boleh serasi ke tak dalam Med School ni, sekarang la time dia. Either you boleh tolerate with pressure, burden of work, some alient-communication with prof (semuanya doctor2 belaka, u should noe, how awkward to communicate with them), Greek words in your 1000++ pages of text book, and facing the cadaver like you didn't care (try bau formalin....then you know what i am suffering now). Opps....! Nampak macam aku cerita semua yang buruk2 je pasal Med School kan? Tak baek taw! Okay2...ada jugak kemanisan (ala2 sweet gitu) masuk Med School ni, first, layanan first class kot universiti bagi kat kau. FYI, i live in APARTMENT provide by my IPTA (KAU ADO?) compare dengan student lain in the same IPTA that live dekat asrama biasa....
   What a great game! Aku tak sangka, gold match badminton single man Olympic London 2012 kali ini berakhir dengan sangat chantek. Perlawanan yang terlampau sengit sampai aku pun tak berani nak meramal, siapa yang bakal dikalungkan gold medal tu. Datuk Lee Chong Wei dan Lin Dan. Kedua-dua mereka adalah musuh tradisi dan kalau ada tournament, mesti kita nk tengok bila diaorang fight.     Tapi, keseluruhannya, semangat kamikaze yang ditunjukkan Datuk Lee Chong Wei tu, patut dicontohi rakyat Malaysia. Cuba kita fikir balik, dia tercedera waktu di Thomas Cup dan aku jangkakan yang dia tidak cukup fit untuk Olymipc London 2012, tapi, dek kerana semangat untuk berjaya yang meluap-luap telah melonjakkan dia sampai ke final. Kalau dipertimbangkan mengikut logik akal, Datuk Lee Chong Wei lah hero sebenar dalam ini game. Seorang yang cedera dapat melepasi semua peringkat hingga ke final. Betul la kata pepatah Melayu, pantang ebrundur sebelum berperang. Terima kasih Datuk...

Welcoome ya Ramadhan

           Ramadhan yang penuh dengan segala macam DUGAAN dan CABARAN adalah satu penanda aras bagi performance seorang hamba. Kita wajib bersyukur kerana kita tak perlu nak sibuk2 baca buku, ulangkaji, untuk mengambil test 'Tahap Keimanan' ni, cuma perlu SABAR dan TABAH dalam apa jua situasi.            Tahun ni, Alhamdulillah, aku diberi sedikit kelonggaran dalam menjalankan rukun Islam ke-3 ni, Duduk dekat rumah, bersama Puan Rohana Bt Othman. Tak macam 6 tahun yang lepas, kesemua puasa aku sambut di perantauan. Bila difikir-fikir semula, memang la ada sesetengah orang berfikir DUGAAN 6 tahun berpuasa di perantauan tu, enteng (mudah) sangat, tapi, bila aku pandang dari sudut mata SYUKUR, aku dapati, satu rahmat Allah telah kembali kepada aku. Wajar tak kalau aku kena berSYUKUR?                   ...